|
Ogólne informacje o poradni
Poradnia organizuje swoje zadania w oparciu o:
- Rozporządzenie MEN z 18 wrzesnia 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające (Dz.U. Nr 173, poz. 1072).
- Rozporządzenie MENiS z 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. Nr 223, poz. 1869).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z dnia 13 lutego 2013 r., poz. 199).
- Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1492).
Do zadań poradni należy:
1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania
w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
a) wydanie opinii,
b) wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
c) objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
2. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
a) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
b) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze
kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
c) udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych
i wychowawczych.
Pomoc jest udzielana w szczególności w formie:
a) indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
b) terapii rodziny,
c) grup wsparcia,
d) prowadzenia mediacji,
e) interwencji kryzysowej,
f) warsztatów,
g) porad i konsultacji,
h) wykładów i prelekcji,
i) działalności informacyjno-szkoleniowej.
3. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki,
w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
Realizowanie tych zadań polega w szczególności na:
a) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomoc w:
-rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży,
w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
-planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
-rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów.
b) współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
c) współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego
albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego
i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu
na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo
pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
d) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów
dydaktycznych i wychowawczych;
f) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
g) prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
h) udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego
nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
Zadania są realizowane w szczególności w formie:
a) porad i konsultacji,
b) udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów,
c) udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
d) warsztatów,
e) grup wsparcia,
f) wykładów i prelekcji,
g) prowadzenia mediacji,
h) interwencji kryzysowej,
i) działalności informacyjno-szkoleniowej,
j) organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych
i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia
swojej pracy, w szczególności poprzez
wymianę doświadczeń.
4. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu
działań mających na celu poprawę jakości
pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
a) wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego
do spraw oświaty i wychowania oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
b) wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór
pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej.
c) realizacji podstaw programowych,
d) rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania,
e) analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów,
f) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków,
g) innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Rejon działania poradni obejmuje: miasto Stargard Szczeciński oraz gminy: Stargard, Suchań, Kobylankę, Dolice, Chociwel, Dobrzany, Marianowo, Ińsko i Starą Dąbrowę.
UWAGA: Korzystanie z pomocy udzielanej przez pracowników poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.
UWAGA: Wszytkie zdjęcia umieszczone na stronach poradni są własnością autora strony.
Osoby, które są przedstawione na zdjęciach wyraziły zgodę na publikację.
Rejon działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Stargardzie Szczecińskim
Pracownicy administracyjno-biurowi poradni
|