|
Porady dla rodziców
Rodzicu pamiętaj!
kochaj, ale wymagaj,
okazuj dziecku swoje uczucia,
przekazuj dziecku pozytywne informacje o nim (pochodz±ce zarówno od ciebie jak i osób trzecich),
dostrzegaj wszystkie osi±gnięcia dziecka, nawet bardzo drobne,
doceniaj nawet niedokończone dzieło dziecka,
zanim skrytykujesz, pozwól dziecku wyja¶nić,
zachowaj umiar w udzielaniu pomocy przy odrabianiu lekcji,
przerzuć na dziecko odpowiedzialno¶ć za jego naukę,
pozwól dziecku podejmować decyzje o dodatkowych zajęciach i innych sprawach,
pozwól dziecku wybrać kierunek rozwoju i wspieraj je w tym,
pozwól dziecku poczuć jego sukces,
pokaż dziecku korzy¶ci płyn±ce ze spróbowania swoich sił w nowej dziedzinie - i nie naciskaj dłużej,
okazuj dziecku swoj± wiarę w jego sukces,
nie stawiaj poprzeczki na miarę własnych ambicji,
zaufaj dziecku i okazuj mu to zaufanie,
naucz się rozmawiać z dzieckiem,
naucz się słuchać dziecka,
nie monologuj,
rozmawiaj z dzieckiem wtedy, gdy panujesz nad swoimi emocjami,
nie obarczaj dziecka poczuciem winy,
wyszukuj pozytywy w każdej sytuacji,
okazuj zainteresowanie zamiast kontrolować,
nie mów "nigdy", "wszystko" i "zawsze".
Ogólne zasady pracy umysłowej ucznia (nie tylko z dysleksj±):
dobierz czas pracy w domu (odrabiania lekcji, uczenia się i ćwiczeń terapeutycznych) taki, aby była to codziennie ta sama godzina, np. 16:30,
dokonuj starannego przegl±du materiałów z lekcji z dnia "dzisiejszego" wyobrażaj±c sobie to, co działo się na lekcji,
gdy ten materiał był omawiany (obrazy, dĽwięki, głos nauczyciela), możesz też gło¶no wypowiadać przypominane
sobie kwestie (słowa nauczyciela i kolegów),
poukładaj zadania domowe do odrabiania (z "dzisiaj") według następuj±cej kolejno¶ci: od przedmiotów najtrudniejszych
i najbardziej nie lubianych do łatwych i lubianych,
podczas układania zadań do odrabiania przygotuj wszystkie potrzebne materiały (np. słowniki, encyklopedie, atlasy, klej,
kredki, itp.) tak, aby nie biegać po mieszkaniu "w połowie zdania" - tracisz czas i denerwujesz się,
między zadaniami z poszczególnych przedmiotów rób krótkie przerwy (5 minut, nie dłużej) na gimnastykę i napicie się soku,
nie zajmuj się niczym innym!,
podczas odrabiania zadań stosuj techniki uczenia się omawiane na zajęciach i zawarte w zestawie ćwiczeń dla ucznia
z dysleksj±, np. mapy umysłowe, schematy, wykresy, kolor czerwony i ten, który lubisz, itp.,
podczas pakowania plecaka na dzień następny zastosuj punkt 2. wł±czaj±c do powtórki odrobione przez Ciebie lekcje.
Je¶li wprowadzisz te zasady jako rytuał nauka zacznie zabierać Ci coraz mniej czasu i zacznie sprawiać przyjemno¶ć i satysfakcję.
Opracowanie: Ewa Bodnar, pedagog-terapeuta
|