Opracowany w oparciu o:
- Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U z 1991 r. Nr 95, poz. 425, Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 46),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznym przedszkolu, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz. U. z 2003 r. Nr 23, poz. 192),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 52, poz. 466).
§ 1
NAZWA I SIEDZIBA PORADNI ORAZ ORGAN PROWADZĄCY
1.1 Nazwa poradni brzmi:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Stargardzie.
1.2 Zakres działania Poradni:
Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom młodzieży, nauczycielom i rodzicom, placówkom oświatowym z terenu powiatu stargardzkiego.
1.3 Siedziba poradni:
Siedzibą poradni jest budynek przy ul. Plac Majdanek 7a w Stargardzie Szczecińskim.
1.4 Organem prowadzącym poradni jest Starostwo Powiatowe w Stargardzie.
1.5 Organem sprawujący nadzór pedagogiczny jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie.
§ 2
CELE I ZADANIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
2.1 Celem poradni psychologiczno - pedagogicznej jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka
i młodzieży, efektywności uczenia się, pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej, udzielanie dzieciom i młodzieży i ich rodzicom lub opiekunom, nauczycielom i wychowawcom pomocy psychologicznej i pedagogicznej logopedycznej, terapeutycznej
i rehabilitacyjnej.
2.2 Do zadań poradni należy:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności zakresu komunikacji społecznej,
- profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z grup ryzyka,
- terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
- pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej,
- prowadzenie edukacji pro zdrowotnej wśród uczniów rodziców i nauczycieli,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.
2.3 Realizacja zadań w poradni oparta jest o:
- diagnozę,
- terapię,
- psychoedukację,
- rehabilitacje,
- doradztwo,
- mediację,
- interwencje w środowisku ucznia,
- działalność profilaktyczną,
- działalność informacyjną.
2.4 Poradnia udziela pomocy wszystkim zgłaszającym się osobom (wymienionym w paragrafie 1 punkt 2)
2.5 Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
2.6 Poradnia opiniuje w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenie rozpoczęcia spełnienia obowiązku szkolnego,
- pozostawienie ucznia klasy I, II, III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom,
- zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- przyjęcie ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
- przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
- przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,
- innych określonych w odrębnych przepisach.
Opinie wydaje się na wniosek rodziców.
2.7 Poradnia orzeka o:
- potrzebie kształcenia dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi wymagającymi stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno wychowawczych dla dzieci upośledzonych w stopniu głębokim za wyjątkiem dzieci niewidomych i słabo widzących, dzieci niesłyszących i słabo słyszących oraz dzieci z autyzmem, których orzecznictwo prowadzi poradnia wskazana przez kuratora za zgodą organu prowadzącego,
- potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- postępowanie orzekające przeprowadzają na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów zespoły orzekające zgodnie ustalonym "regulaminem zespołu orzekającego"
§ 3
ORGANAMI PORADNI SĄ:
3.1 Dyrektor poradni.
3.2 Rada Pedagogiczna.
Radę pedagogiczną tworzą pracownicy pedagogiczni poradni.
KOMPETENCJE DYREKTORA:
- kieruje bieżącą działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
- dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników placówki, występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników,
- dyrektor w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną.
DO KOMPETENCJI RADY PEDAGOGICZNEJ NALEŻY:
- zatwierdzenie planów pracy i planów placówki,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- opiniuje organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć.
3.3 Zasady współdziałania organów poradni określa opracowany i zatwierdzony Regulamin Rady Pedagogicznej i Regulamin Wewnętrzny Placówki.
3.4 Rozstrzygnięcie sporów między organami poradni odbywa się na zasadzie negocjacji w sprawach szczególnych przy współudziale organu prowadzącego lub nadzorującego.
§ 4
ORGANIZACJA PRACY PORADNI
4.1 Poradnią kieruj e dyrektor.
4.2 Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
4.3 Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem planu finansowego. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący czyli Starostwo Powiatowe w Stargardzie Szczecińskim. Arkusz organizacji poradni zawiera: liczbę pracowników poradni wraz z osobami zajmującymi stanowiska kierownicze, liczbę innych pracowników, liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz teren działania poradni.
4.4 Pracownikami pedagogicznymi poradni są: psychologowie, pedagodzy, logopedzi, terapeuci, rehabilitanci.
4.5 Poradnia zatrudnia lekarza konsultanta.
4.6 Liczbę pracowników pedagogicznych, administracyjnych, i obsługi ustala dyrektor w zależności od potrzeb, a zatwierdza organ prowadzący.
4.7 Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom oraz placówkom znajdującym się na terenie jej działalności, tj.:
- miasta Stargardu Szczecińskiego,
- gminy Stargard Szczeciński,
- gminy Kobylanka,
- gminy Suchań,
- gminy Marianowo,
- gminy Stara Dąbrowa,
- gminy Dolice,
- gminy Ińsko,
- gminy Chociwel,
- gminy Dobrzany.
4.8 Poradnia czynna jest w ciągu całego roku szkolnego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne z wyjątkiem pięciotygodniowej przerwy wakacyjnej.
§ 5
ZAKRES ZADAŃ PRACOWNIKÓW PORADNI:
5.1 Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych poradni określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karty Nauczyciela (z późniejszymi zmianami).
5.2 Szczegółowe prawa pracowników poradni w Stargardzie Szczecińskim określa Regulamin Rady Pedagogicznej opracowany i zatwierdzony przez radę pedagogiczną.
5.3 Zakres zadań pracowników pedagogicznych podyktowany jest przez cele i zadania poradni, a zawarty w planach rozwoju placówki oraz planach pracy na dany rok szkolny.
5.4 Prawa i obowiązki pozostałych pracowników określone są odrębnymi przepisami wynikającymi z Kodeksu Pracy.
§ 6
ZASADY PROWADZENIA GOSPODARKI FINANSOWEJ
6.1 Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową określoną odrębnymi przepisami.
§ 7
DOKUMENTACJA PORADNI
7.1 Dokumentację poradni stanowią:
- alfabetyczny skorowidz dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni,
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników poradni,
- teczki indywidualne badanych dzieci i młodzieży,
- protokoły posiedzeń zespołów orzekających,
- rejestr orzeczeń i opinii,
- zeszyt rejestracyjny,
- księga protokółów rad pedagogicznych,
- dzienniki zajęć specjalistycznych z grupą,
- zeszyt kontroli zewnętrznej i wewnętrznej,
- tygodniowy rozkład zajęć pracowników,
- plan rozwoju placówki,
- inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 8
PORADNIA UŻYWA NASTĘPUJĄCEJ PIECZĘCI
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA, ul. Plac majdanek 7a, 73-110 Stargard, tel. (091) 578 4693, NIP 8541017068
UWAGI KOŃCOWE:
Statut opracowany i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną. Rada Pedagogiczna ma prawo dokonywania zmian w statucie. Poprawki zatwierdzono na Radzie Pedagogicznej w dniu 20 stycznia 2008 r.